Reiziger aan het woord

Lees de reisverhalen van anderen

1. Home
  2. Reiziger aan het woord
over-eliza-was-here-illustratie-09

Laat je informeren door andere reizigers

Met een goed gevoel op vakantie

Ik ben in deze tijd extra benieuwd hoe mijn gasten de vakantie hebben ervaren tijdens de huidige corona situatie. Daarom heb ik alvast een aantal van mijn gasten gevraagd om hun reisverhaal met mij en nu ook met jou te delen. Ik hoop jou hiermee op je gemak te stellen en jouw zorgen weg te nemen. De komende tijd probeer ik zo veel mogelijk reisverhalen te verzamelen, zodat andere toekomstige reizigers nog beter voorbereid op reis kunnen gaan. Samen helpen we elkaar verder!

Ben jij ook nieuwsgierig geworden naar de reisverhalen van anderen?

Liefs,

Eliza

over-eliza-was-here-illustratie-08

'Weinig toerisme in Toscane'

Edmée en Pascal - 16 juni t/m 24 juni 2020

Ondertussen zijn we al een paar dagen terug en hebben we genoten van een deugddoende vakantie. Wij hebben een hele leuke, rustige vakantie gehad en alles is prima verlopen. Ons huisje Villa Serenella, was zeer mooi gelegen en op amper een kilometer van het stadje. In Italië is alles nog zeer rustig en word je met open armen ontvangen. Ik denk dat ze er wel naar uitkijken dat de toeristen terug komen. De maatregelen voor corona zijn gelijkwaardig als in België. Dus als je je daaraan houdt, is er geen enkel probleem. Het voordeel is dat wij hebben kunnen genieten van steden zoals Sienna, Multipulciano en Cortona en dit terwijl er nog zeer weinig toerisme is. Ook een plaats bemachtigen op een terrasje was geen probleem en je hoefde dus niet op voorhand te reserveren. Dit zal in de komende dagen, weken misschien toch wel veranderen.

We zullen zeker nog reizen boeken met Eliza!

• Zeer weinig toerisme
  • Rustig gelegen
  • Met open armen ontvangen

'Geen moment onveilig gevoeld in Algarve'

Karen en Roel - 29 juni t/m 6 juli 2020

Al in december 2019 hadden we onze vakantie naar de Algarve voor eind juni 2020 geboekt. Toen leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Helaas leek Covid 19 toch roet in het eten te gooien..
Tot er gelukkig goed nieuws kwam dat de grenzen weer open gingen en er weer gereisd kon worden. We moeten eerlijk bekennen dat we tot 2 weken voor vertrek hebben getwijfeld of we wel of niet zouden gaan. Maar door de goede informatie, flexibele en meedenkende houding van Eliza was here hebben we er toch voor gekozen te gaan. En wat zijn we blij dat we gegaan zijn. Het was een fantastische week!

We hadden onze grootste twijfels over het vliegen en de drukte op de luchthaven. Maar dat viel 100% mee. Het was zelfs erg rustig op vliegveld Schiphol. Een extra voordeel was dat we nu voor een langere periode op P1 konden parkeren tegen hetzelfde tarief als P3.

Er is duidelijk aangegeven wanneer er mondkapjes verplicht zijn. In het begin is dit even wennen, maar op een gegeven moment weet je eigenlijk niet beter.
Het vliegtuig was gelukkig niet helemaal vol. De gehele vlucht moet je een mondkapje op. Door de koele lucht is dit niet heel vervelend. Ze mogen wel even af als je wat wil eten of drinken in het vliegtuig.

Het vliegveld in Faro was ook weer rustig. Hierdoor verliep alles heel snel (ophalen bagage en huurauto).

Ook de terugreis verliep zo. Erg rustig op beide luchthavens en snelle doorloop van bagage, boarding en inleveren huurauto etc.

Het ontvangst bij ons hotel, Conversas de Alpendre, was zeer hartelijk. We waren aan de vroege kant, waardoor we moesten wachten op onze kamer. Tijdens het wachten kregen we verse jus d'orange (hotel ligt midden in sinaasappelboomgaard) en mochten we ons ergens omkleden om alvast een duik te kunnen nemen in het zwembad.

Het verblijf bij dit hotel was in 1 woord geweldig! Wat een heerlijk kleinschalig hotel (12 hele mooie kamers) is dit op een vrij groot terrein met eigen parkeerplaats en een kleine groep vaste vriendelijke medewerkers en het gezin dat dit hotel bestiert. Zij dragen in de nabijheid van de gasten mondkapjes. De gasten hoeven in het hotel geen mondkapje op. Vrijwel alles bij het hotel is in de buitenlucht. Iedere kamer is toegankelijk met zijn eigen buitendeur (dus geen hotelgangen die je door moet).
Het ontbijt en diner worden geserveerd in het half overdekte terras nabij het zwembad. Ik denk dat het ontbijt normaal in buffetvorm wordt verzorgd. Nu wordt alles aan tafel geserveerd en is zeer uitgebreid. We hebben ook 3 keer ‘s avonds bij het hotel gegeten; heerlijk en ieder keer weer een verrassing.
Op basis van tips van het hotel hebben we ook bij andere restaurants gegeten. Ze adviseerde om dit nu wel te reserveren en dat heeft ze daarom ook voor ons gedaan.

Tijdens onze dagelijkse uitstapjes naar mooie plaatsjes en stranden hebben we wel wat gemerkt van de maatregelen, maar we waren er niet veel mee bezig en we vonden het ook helemaal niet vervelend.
Wat we vooral opmerkelijk vonden, is dat het overal zo rustig was. Dat was natuurlijk wel te verwachten, maar voelt toch gek. Dit vonden wij eigenlijk wel erg lekker. Je kunt op je gemak dorpen en stadjes ontdekken en mensen (bij o.a. horeca en musea) zijn blij dat je er bent.

Verder moesten we op verschillende plaatsen een mondkapje dragen, zoals in de supermarkt en andere winkels, als je een restaurant binnen liep (totdat je aan je tafeltje zit), in musea en als je wat gaat bestellen aan de bar bij het strand. Dit vonden we helemaal niet vervelend, eigenlijk voelde dat vrij snel als normaal. Alleen als het erg warm was, dan voelt zo’n kapje niet zo prettig. Maar gelukkig hoef je het niet zo lang op. Verder staan op veel plaatsen dispensers met ontsmettingsgel. Prima geregeld.
Het hotel bood ons mondkapjes aan. We hadden er zelf ook genoeg bij ons.
We hebben wel dagelijks in de gaten gehouden hoe het met het reisadvies zat. Gelukkig veranderde daar niets aan tijdens ons verblijf (overigens wel bij Porto en Lissabon).

Kortom, we hebben echt genoten van onze vakantie in Portugal en hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Alles was prima geregeld.
Onze vakantie is niet anders verlopen dan een vakantie zonder Corona maatregelen.

• Geen moment onveilig gevoeld
  • Mondkapje voelde snel als normaal
  • Het was rustig op het vliegveld

'We hebben veel tussen de locals gezeten op Sicilië'

Hardy - 3 juli 2020

Het gevoel wat wij hebben ervaren gunnen we iedereen!

Wij zijn zo blij dat we gegaan zijn! Wij hebben een heerlijke vakantie gehad. Sicilië heeft niet heel veel Covid besmettingen gehad. Wij hebben dan ook nauwelijks iets gemerkt van beperkingen. Daarnaast was het heel erg rustig, we hebben veel tussen de locals gezeten  en dat was fantastisch! We konden overal gemakkelijk naar toe rijden, geen parkeerproblemen, geen rijen voor bezienswaardigheden en de mensen namen alle tijd voor ons. Had er graag nog een paar weken gezeten!

Wij hebben ons geen moment onveilig gevoeld (we voelen ons in Nederland minder veilig dan op Sicilië). De vlucht met Transavia was prima. Zonder de gezondheidsverklaring en de temperatuurcheck kwam je het vliegtuig niet in. Als gezin zit je bij elkaar. Passagiers die alleen reizen worden, waar mogelijk uit elkaar gehaald. Er zit in ieder geval één lege stoel tussen. Bij aankomst in Catania volgde een tweede check, dit keer door een warmte meter die aan het plafond bevestigd was. De mondkapjesplicht geldt tijdens de vlucht en op de luchthavens, maar dat wisten we van te voren. Op de luchthaven in Catania liep ook personeel rond die mensen er op attendeerde hun mondkapjes op te houden.

De ontvangst en het verblijf bij Casal Di Noto zijn waren FANTASTISCH! Zo blij met deze keuze! Wat een hartelijke ontvangst en wat een service, een dikke 10!!
Van de 8 kamers waren er in totaal maar 3 bezet. Niet voor niks kiezen wij voor Eliza was here, maar dit was natuurlijk wel heel fijn .Voor de accommodatie natuurlijk niet prettig, maar wat hebben we genoten!! Wat een rust en luxe om dit te mogen ervaren. Het enige wat anders was, was dat het ontbijt geserveerd werd en dat je het niet zelf kon pakken. Normaal gesproken werken ze met locale leveranciers voor bepaalde producten zoals jam, nu waren ze genoodzaakt iedereen te voorzien van kleine potjes vanwege de hygiëne voorschriften. Ondanks dat we in totaal met 9 mensen in de gehele accommodatie waren, was de service er niet minder om. Zelfs de poolbar ging elke middag open, ook al lagen er maar 2 personen.

De Covid-19 maatregelen vielen mee, dit kwam ook doordat er niet veel slachtoffers zijn geweest, in ons stadje is zelfs niemand ziek geweest. De momenten, dat we op een terras zaten of in een restaurant, waren voor ons net als voor de Covid tijd. Het enige verschil is dat het personeel een mondkapje op heeft.

Alleen in publieke dichte ruimtes, zoals een supermarkt wordt gevraagd een mondkapje te dragen. Dit geldt voor de meeste winkels. Het staat ook goed aangegeven als het wel moet.

En dan het strand… Voor mijn gevoel stonden de strandbedjes wel wat verder uit elkaar maar dat was veelal niet nodig, omdat je maar met een paar mensen op het strand lag. In het weekend is het wel drukker, maar dit voelde voor ons  absoluut niet onveilig.  Bepaalde plaatsen, zoals Taormina en Syracuse, die normaal gesproken druk zijn, waren een genot om te bezoeken. Gezellige drukte maar geen massatoerisme. Zoals ik al eerder heb vermeld, nergens rijen en we hebben ook geen restaurants hoeven te reserveren. We hebben dit meerdere keren vanuit gewoonte gedaan, maar het was  niet noodzakelijk geweest.

Nogmaals, het is lastig om onder woorden te brengen hoe wij onze vakantie hebben ervaren, ik wou dat we elk jaar zo op vakantie konden gaan, uiteraard in een Covid vrije wereld, want ik vind het aan de andere kant triest om te zien hoe ook daar alle omzet wegvalt. Ik kan het iedereen aanbevelen om te gaan.

Volgend jaar hopen we met jullie naar Puglia te kunnen reizen! 😊

• Hartelijk ontvangst en goede service
  • Makkelijk overal naar toe rijden
  • Gezellige drukte, maar geen massatoerisme

'Ook op Kreta verliep alles vlot en corona-veilig'

Ruud en Marjolein - 19 juli 2020

Wij gingen van 19 juli tot 25 juli op reis naar het prachtige Kreta. We verbleven er in Arhanes, in een appartement van Eliathos

Onze vlucht vertrok vrij vroeg in de ochtend aangezien we nog iets aan onze dag wilden hebben in Arhanes. Het inchecken van de bagage was het drukste moment in Zaventem. Daar stond toch wel een vrij lange rij, maar iedereen droeg een mondmasker dus ik voelde me op geen enkel moment onveilig. Daarna verliep alles heel vlot. De vliegreis zelf was ook ok. Het mondmaskertje was niet het meest aangename om aan te hebben tijdens de volledige vlucht, maar uiteindelijk was het ook maar 3,5 uur.

Aangekomen op de luchthaven in Iraklion of Heraklion viel ook daar het weinige volk op. We hadden vrij snel onze bagage en gingen dan onze huurauto ophalen. Ook hier verliep alles vlot en corona-veilig. De auto (het stuur en de zetel) was afgedekt met een papieren hoes. Deze hebben we zelf verwijderd waarna we de tocht konden aanvatten naar onze verblijfplaats.

Hier werden we opgewacht door de eigenares. Zij droeg een mondmaskertje en handschoenen en hield steeds voldoende afstand! Daarnaast kregen we ook een gratis flesje alcoholgel. Er werden een aantal kleine aanpassingen gemaakt. Zo kwam tijdens ons verblijf niemand naar binnen van het onderhoud, maar moesten we de lakens, handdoeken en vuilzakjes buiten aan de deur zetten en lagen er nadien verse. Dit vonden we uiteraard niet erg.
Het appartement zelf was eerder klein, maar ruim genoeg voor 2 personen. Al was het schuine dak boven niet zo handig voor twee volwassen mensen 😉 Na een aantal keer je hoofd te stoten, leer je het echter wel. Ook de douche was wat aan de kleine kant. Het zwembad was dan weer ideaal om na een lange, warme dag even aan uit te rusten en het koele water werkte heel verfrissend!

Door de Corona zaten we daar ook praktisch alleen. De eerste twee dagen was er nog een Frans gezinnetje. De laatste dag een andere Belg. Beide keren aangenaam gezelschap. Voor ons was deze rust natuurlijk heel aangenaam, voor het lokale toerisme iets minder.
Daarom besloten we ook elke dag uit eten te gaan in Arhanes zelf. Op het pleintje beneden in het dorp waren voldoende eetgelegenheden om elke avond ergens anders te gaan eten. De mensen van het restaurant droegen wel een mondmasker of faceshield, maar niet altijd op de correcte manier. In sommige restaurantjes was ook alcoholgel aanwezig, maar niet overal. Maar dankzij het mooie weer zaten we toch altijd buiten.

In Griekenland moet je nooit te veel bestellen. De porties zijn heel ruim en je krijgt quasi overal gratis raki en dessert. Soms heel eenvoudig wat meloen, maar soms ook wat specialer (zoals bv. een soort pizzataart met kaas en honing). De prijzen zijn hier absoluut niet hoog, zowel voor het eten niet als voor het drinken. Een aanrader zijn de lokale wijnen! Totaal niet duur. maar wel heel lekker.

We hebben ook enkele uitstappen gedaan. Het paleis van Knossos, Heraklion, Phaistos, Matala, Elounda, Spinalonga en Agios Nikolaos passeerden de revue. Vaak combineerden we twee plaatsen die dicht bij elkaar lagen met elkaar. Op geen enkele plaats hebben we ons onveilig gevoeld. Zeker in de musea werden de corona maatregelen zeer goed opgevolgd. Overal stonden er mensen om je de juiste weg te wijzen en om alles wat in de gaten te houden. Voor ons persoonlijk was het bezoek aan Spinalonga het hoogtepunt. Daarvoor reden we eerst naar Elounda, namen een bootje en liepen toen een uurtje rond op het voormalige lepra-eiland.
De laatste twee dagen kozen we dan voor wat meer rust en bleven we in Arhanes. Ook hier verkenden we de omgeving en de natuur, maar lagen ook wat van de rust te genieten aan het zwembad.

Naar de winkels zijn we niet zo vaak gegaan. Een tweetal keer om ontbijt te kopen in de lokale supermarkt. Daar droegen zowel de werknemers als de klanten geen mondmasker of als ze het wel droegen op een foute manier. Maar door zelf een mondmasker aan te doen, voldoende afstand te bewaren en onze handen te ontsmetten probeerden we het risico op besmetting zelf zo klein mogelijk te houden.

We hadden niet het gevoel veel risico op besmetting te hebben op Kreta. Het drukste moment was dan de terugreis naar België, in de luchthaven van Heraklion zelf. Daar droeg iedereen wel een mondmasker, maar was het toch vrij druk. Er waren toen ook wat problemen met de aanduiding van onze vlucht (die stond nergens op de informatieborden dus moesten we zelf op zoektocht gaan). De terugvlucht verliep even vlot als onze heenreis en we vonden het jammer in het bewolkte, regenachtige België terug te komen.

• De rust was heel aangenaam
  • In musea corona maatregelen goed opgevolgd
  • Op geen enkele plaats onveilig gevoeld

'De maatregelen en aanpassingen zijn goed te doen op Karpathos'

Carin - 7 juli 2020

Op dinsdag 7 juli vertrokken wij voor 15 dagen naar Karpathos, we logeerden bij Arkasa Palace Boutique Hotel. Toen we op Schiphol aankwamen voor de heenreis was het ontzettend rustig, we konden meteen doorlopen om onze bagage te droppen. Het inchecken hadden wij thuis al gedaan. Net zoals de huurauto, de sleutel was daardoor ook snel en makkelijk op te halen. De tijd tot we konden boarden hebben we op een rustig plekje bij de gate gewacht. De vlucht was erg rustig, het vliegtuig zat misschien 1/3 vol. Transavia zorgt er zoveel mogelijk voor dat er zoveel mogelijk ruimte tussen elkaar zit en je als gezin bij elkaar zit. Afstand houden was daardoor heel makkelijk. Cabinepersoneel komt niet onnodig langs. Op Heraklion hadden we een tussenlanding, de passagiers voor Karpathos moesten ook het vliegtuig verlaten zodat er schoongemaakt kon worden. Eenmaal op Karpathos kregen wij een test, bijna alle passagiers. We zouden binnen 24 uur gebeld worden bij alleen een positieve test. 24 uur later niks gehoord dus de testen waren negatief.

De ontvangst bij Arkasa Palace Boutique Hotel was heel hartelijk, ze vonden het heel fijn dat we waren gekomen. Er werd netjes verteld wat de maatregelen waren en ze hielden afstand van ons. Het verblijf was heerlijk, we hebben ontzettend genoten. Natuurlijk zijn er aanpassingen, maar dat is hier in Nederland natuurlijk niet anders. En het heeft ons geen enkel moment gestoord. De mondkapjes, handschoenen, desinfectie, iets minder vaker schoonmaak en wisseling van beddengoed en handdoeken, het hoort er deze tijden nu eenmaal bij. Op Karpathos, en dat zal ook voor andere Griekse eilanden gelden, zijn de maatregelen juist veel beter te doen. Er zijn zoveel plekken op het eiland waar je helemaal alleen bent, kilometers lang kom je helemaal niemand tegen of je loopt alleen op een strand. Met de prachtigste uitzichten en wegen, wat wil een mens nog meer! We hebben vaak heerlijk gegeten bij allerlei verschillende restaurantjes. Overal dragen de medewerkers mondjeskapjes en sommigen ook nog handschoenen. Er staat desinfecterende handlotions op de tafels en vaak ook bij de in/uitgang. Doen ze dit niet dan staat er een grote boete op. Ook bij de restaurantjes waren ze heel blij als je kwam eten, overal kregen we wat lekkers cadeau en hield iedereen zich aan de maatregelen. In de supermarkten zijn sinds 18 juli mondkapjes verplicht. Helemaal prima, het heeft ons niet gestoord en het is een kleine moeite. Wij hadden er meer dan genoeg mee, we waren goed voorbereid. Fijn om van jullie mail te ontvangen met deze informatie.

Bij bezienswaardigheden en dorpjes was het vaak erg rustig, soms waren we helemaal alleen en soms een handje vol mensen. Ook hier was afstand bewaren dus heel gemakkelijk. In winkeltjes (souvenirs, kleding etc) hadden de meesten ook maatregelen getroffen, denk aan schermen bij de kassa en mondkapjes. Hier was het vooral in de weekenden iets drukker maar nog steeds prima te doen en afstand bewaren gaat je ook dan nog steeds makkelijk af. De meesten doen het zelf ook netjes. Op het strand was het ook ontzettend rustig, de bedjes staan ruim uit elkaar en ook daar dragen de medewerkers mondkapjes. Het zwembad bij het hotel hadden we 90% van de tijd helemaal voor onszelf! De bedjes daar staan ook ruim uit elkaar en deze werden regelmatig gedesinfecteerd. Net als de tafeltjes. De schoonmaakster droeg een plastic gezichtschild en handschoenen.

Wij hebben ons de gehele vakantie veilig gevoeld, op Schiphol, tijdens de vluchten en tijdens ons verblijf op Karpathos. Natuurlijk was het dit jaar erg rustig, maar ook als het drukker op het eiland was geweest is het ontzettend makkelijk om je aan de maatregelen te houden. In onze ogen vele malen veiliger dan hier in het drukke Nederland.

De terugvlucht was drukker dan de heenreis, maar ook deze vlucht zat niet vol. Transavia controleert goed of iedereen zijn/haar mondkapje draagt. Er zijn aanpassingen in de service en toiletten. Zelf hadden wij ook nog kleine tubes desinfecterende gel in onze tassen. Op Schiphol was het ook bij terugkomst erg rustig, ook bij de bagageband.

Voor iedereen die nog op (vlieg)vakantie gaat, bereid je goed voor. Lees je in welke maatregelen er gelden op je bestemming. Zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan en je je goed aan de maatregelen daar kunt houden. Wat je moet doen voor vertrek, voor Griekenland was dat in ons geval minimaal 48 uur van tevoren een vragenlijst invullen van de Griekse overheid. Hierop kregen we een QR code die op de luchthaven gecontroleerd wordt, aan de hand daarvan wordt je getest of niet. Zorg voor genoeg mondkapjes en het is handig, ondanks dat het op heel veel plekken staat, om je eigen desinfecterende gel mee te hebben.

Het gaf ons op voorhand al een heel goed gevoel dat er Griekenland weinig Corona gevallen zijn. Dat was voor ons de hoofdreden om te gaan. De maatregelen en aanpassingen zijn er ontzettend goed te doen en heeft onze vakantie geen enkel moment in de weg gestaan of gestoord. We hebben deze vakantie net zo genoten zoals we ieder jaar op een geweldig plekje via Eliza was here gedaan hebben!

• Kilometerslang kom je niemand tegen
  • Zorg voor genoeg mondkapjes
  • Het zwembad vaak voor onszelf
over-eliza-was-here-illustratie-08

Meer inspiratie voor jouw vakantie: